søndag 19. september 2010

Medlemsfordeler

Mange foreninger og lag lokker med medlemsfordeler av ulike slag. Her skal man være kritisk, da mange av disse fordelene etter min mening er på varer og tjenester du sjelden konsumerer (f.eks. hotell osv). Mer interessant er det når du er snakk om rabatt på rene konsumvarer.

I dette innlegget skal jeg ta for meg bensinrabattkort. NAF lokker med inntil 75 øre rabatt hvis man tegner avtale om bruk av deres kredittkort.

Vel, det er et par haker ved det. Deler av rabatten gjelder kun Statoil. Du får riktignok 4% rabatt på alle stasjoner. Men før jeg bestiller kortet ville jeg regnet på hvor mye jeg kjører i løpet av et år. Medlemskapet uten veihjelp koster 490. Tar vi utgangspunkt i den drivstoffpris på 12,- tjener du 48 øre per fylte liter(holder Statoil-rabatten utenfor her). Runder her av til 49 øre for å gjøre regnestykket enkelt. Du må da fylle 1000 liter per år for å gå i break-even, forutsatt at du husker å betale kredittkortregningen i tide.

Hvor langt kjører du på 1000 liter drivstoff? Hvis vi regner et drivstoffforbruk på 0,6 l/mil får jeg at break-even på kjørelengde ligger på ca 17 000 km i året. Kjører du mye kan altså dette lønne seg en god del.

Statoil-fyllingen ville jeg ikke regnet med, med mindre du bor slik til at det er Statoil som er det mest naturlige stedet å fylle.

2 kommentarer:

  1. Naturlige variasjoner i bensinprisen kan ofte være større enn en rabatt. Fyll når det er billig! Men selvsagt bruk rabattkort i tillegg hvis du har for den spesifikke stasjonen.

    SvarSlett
  2. Enig, Morten. Se siste innlegg om at det er billigst i helgene og før 12 på mandager.

    Det å låse seg til et selskap tror jeg ikke er lurt. Men for folk som kjører mye og/ ekker er avhengig av å fylle på den samme stasjonen, kan et rabattkort lønne seg.

    SvarSlett